O knihe: Vôňa tvojej duše /recenzia/

O knihe: Vôňa tvojej duše /recenzia/ Počet fotiek v galérii: 1

Dnešné knižné okienko bude patriť knihe, ktorá mnohých chytila za srdce tak silno, že sa dožadovali pokračovania. Ako autorka píše v poďakovaní svojej najnovšej knihy Vôňa tvojej duše, i ona sama bola zvedavá na pokračovanie príbehu Michaely, ktorá zdrvená smrťou svojho osudového muža a nosiac pod srdcom jeho dieťa netuší, akým smerom sa bude uberať jej ďalší život.

Spomínate si na príbeh lásky, ktorý by sme mohli označiť ako mimomanželský pomer, no v skutočnosti išlo o osudovú lásku? Viem, zrejme chcem od vás veľa, pamätať si knižku, o ktorej sme tu písali v roku 2014, tak vám ju trochu pripomeniem:

Život na pôžičku (2014): „Marta Fartelová je známa tým, že sa každým svojím príbehom dokáže čitateľovi priblížiť až k duši. Vo svojom najnovšom románe siahla aj po téme nevery, no nie hocijakej... Ale tej, povedzme, oprávnenej? Ak teda nejaká oprávnená nevera existuje, tak určite len v prípade, keď dvoch neznámych spojí nečakaná a osudová láska. Taká silná, že hoci sa jej obaja snažia brániť, nejde to... Život sa s nimi nemazná a oni sú nútení žiť požičaný život, ktorý vlastne neexistuje. Pretože tak ako ona nie je v jeho živote, tak ani on nie je v jej živote. Osud sa s nimi skutočne pohrá, a keď už prichádza čas skutočnej voľby, keď sa ani jeden z nich nevie rozhodnúť, vyrieši to za nich sám život...“

Autor: Marta Fartelová
Názov: Vôňa tvojej duše
Počet strán: 264
Rok vydania: 2016
Vydavateľstvo: Motýľ

Michaela sa po Adamovej smrti rozhodne, že pochová svoje tajomstvo hlboko vo svojom srdci. Vzácne spomienky na chvíle prežité s milovaným mužom ukladá do tajných zákutí svojej mysle, dúfajúc v milosrdné zabudnutie. Na tvár si nasadzuje masku, ktorá jej má pomôcť skryť bolestné emócie, ktoré ňou zmietajú. S vervou sa vrhá do života, odhodlaná riešiť všetky problémy a užívať si všetky radosti, ktoré jej život prinesie. Verí, že je to najlepšie, čo môže urobiť pre svoje deti vrátane toho nenarodeného, ktoré s láskou nosí pod srdcom...

Do príbehu som sa púšťala s nadšením, ako je to pri každej knihe od Marty Fartelovej. Táto žena má proste dar a kto jej knihy ešte nečítal, okamžite by to mal napraviť. Vo svojom žánri patrí jednoznačne k špičke tých naj. V jej tvorbe okrem talentu písania oceňujem najmä vždy prítomné reflektovanie nejakého závažného problému týkajúceho sa mnohých.

Ani neviem, kde by som začala. Ak ste nečítali Život na pôžičku, neznamená to, že si nemôžete osve prečítať Vôňu tvojej duše. Autorka myslela na všetko a do románu zapracovala isté pasáže, ktoré čitateľovi buď pripomínajú o čom čítal v prvej časti, alebo ho dostávajú do obrazu, ak je táto kniha prvá, ktorá mu vyrozpráva Michaelin príbeh. Ide o voľné pokračovanie so skvelým spracovaním, preto nemusíte okamžite a nevyhnutne siahnuť po knižke z roku 2014, no ak predsa len máte tú možnosť, určite to urobte. Ja som knihu čítala ešte po jej vydaní, a preto som na mnohé okolnosti už zabudla. Ako som však začala čítať Martinu novinku, všetko sa mi v mysli vynáralo a v priebehu pár minút som bola úplne pohltená príbehom. Autorka opäť zvolila vyrozprávanie pomocou pohľadu viacerých postáv (ako aj v Živote na pôžičku), no tu sa stretávame s novými osobami a s pohľadom do ich vnútra. Mňa osobne veľmi prekvapili pasáže z pohľadu Michaelinej dcéry Dominiky, ktorá je na hranici medzi pubertou a dospelosťou a ktorá sa opäť ocitá v pazúroch zákernej anorexie. Fartelová bravúrne zvládla napísať pohľad dospievajúceho dievčaťa a jeho zmýšľania (i toho týkajúceho sa anorexie). Avšak nie je to pre mňa prekvapením, keďže už predchádzajúca kniha (Anjel v pekle, diabol v nebi) bola napísaná z pohľadu muža a bolo to skvelé! Preto, milá Marta, ti odporúčam napísať dievčenský román – určite to dopadne na výbornú! Ale späť k novinke, o ktorej sa tu dnes bavíme. Nechcem vám veľmi prezrádzať dej, azda len napoviem, že Michaelu čakajú krušné chvíle. A práve s tými menej šťastnými pasážami autorka opäť úplne prirodzene prepojila reflektovanie predčasne narodených detí, ale aj anorexie u dospievajúcej mládeže, ktoré infiltrovala do deju nenápadne, no zato obsiahla podstatu problému i jeho riešenia. Kto pozná autorkinu tvorbu vie, že to tak robí vždy, čo ja vidím ako veľké plus a určite by som jej tvorbu nezaškatuľkovala nejakým označením „ženská literatúra“ v zmysle práve tých odstrašujúcich prípadov, ktoré sú len o nevere a rozvodoch a ktoré podľa literárnej kritiky nie sú práve to, čo by sme mali čítať. Avšak proti gustu žiaden dišputát – oddychová literatúra má svoje miesto na trhu i v srdciach tých, ktorí ju čítajú. Neviem, ako vy, no ja som názoru, nech každý číta, čo sa mu páči, hlavne, že číta. :)

V knihe je veľa zaujímavých pasáží, ako príklad uvádzam úryvok zo strany 10:

„Smútok bol ako smrtiaci plyn, bez vône a farby, zakrádal sa pri mne nečujne, nízko a zákerne. Potom náhle a bez varovania zaútočil, udrel ma z celej sily do pŕs, stiahol mi hrdlo, vzal dych a môj tep rozbúchal do neznesiteľne prudkých a rýchlych úderov, podlomil mi kolená a vohnal slzy do očí.“

Vôňa tvojej duše je opäť emotívny príbeh, ktorý chytí za srdce nejedného čitateľa, no prinúti človeka aj premýšľať. Jediné, s čím som sa úplne nestotožnila, bol záver, avšak nie preto, že by bol zlý – proste len nie je podľa môjho gusta, no myslím si, že väčšinu čitateľov práveže poteší.

Jana Šulková