O tebe

Želmíra Komorechová: Chcem byť užitočná pokiaľ to len bude možné

Želmíra Komorechová: Chcem byť užitočná pokiaľ to len bude možné Počet fotiek v galérii: 1

Spoločnosť Kompava pozná takmer každý športovec nielen na Slovensku, ale i v zahraničí. A nielen športovci, jej portfólio je ozaj široké, len od roku 2002 schválili viac ako 70 produktov. A teraz to najlepšie, vedeli ste, že na čele spoločnosti stojí najúspešnejšia podnikateľka roka 2015? Prečítajte si o jej pracovnom živote, ale i o bežných chvíľach s rodinou, nech s páči, na minútku so Želmírou Komorechovou.

Ste najúspešnejšou podnikateľkou minulého roka, radosť podnikať vám srší z očí :) Ale poďme na začiatok, aký príbeh sa skrýva za značkou Kompava? Kedy ste začali uvažovať, že chcete niečo vytvoriť, že vôbec založíte spoločnosť?

Po skončení VŠ som sa dlho nemohla nájsť. Bola som v zamestnaní, ktoré som nevyštudovala a vôbec ma nenapĺňalo. Obrovský impulz k začatiu mojej podnikateľskej dráhy bol môj synovec Tomáš Jurkovič. Chlapec, vtedy ešte s podlomeným zdravím,  ktorý vďaka športovej aktivite v triatlone dnes nielen vyhráva najväčšie Slovenské ale i medzinárodné súťaže a to ešte  v dokonalom zdraví. Povzbudzovali sme ho a ja som túžila, aby bol stále prvý. Z jedného namiešaného drinku pre neho na skúšku vznikali nové a nové. A prečo nepomôcť každému. Takto vznikla iskra, ktorá zapáli našu 15 - ročnú éru vývoja, výroby a distribúcie športových výživových doplnkov.

Mám vynikajúcu rodinu, manžela, ktorý tiež podniká. Pracujeme v jednej budove, vidíme sa doma i v práci. Pre niekoho neporozumiteľné, pre nás úspešné. Dopĺňame sa, pomáhame si a napredujeme vpred. Tešíme sa z úspechov, prekonávame prehry. 

A napríklad i názov je pre mňa zaujímavý, znamená niečo?

Nie, značka Kompava neznamená nič. My sme túto značku s manželom kúpili. Mala takmer 100 - ročnú tradíciu a pod jej názvom sa skrývala výroba konzervárenských produktov. My sme tento brand povýšili na výrobu výživových doplnkov.

Čo všetko ponúkate vo svojom v portfóliu?

Od roku 2002 sa nám podarilo vyvinúť a schváliť 70 výživových doplnkov, rozdelených do 2 sekcií. V sekcii športových výživových doplnkov máme produkty ako pitný režim pre športovcov, na rast a regeneráciu svalstva, zvýšenie výkonu a energie, stimulačné produkty, predtréningové pumpy, produkty pre ženy, nutričné tyčinky. V druhej sekcií farmaceutických doplnkov máme zahrnuté doplnky výživy, ktoré preventívne podporujú zdravie nielen športovcov, ale všetkých ľudí, ktorí sa starajú o svoje zdravie a telo.

Je to viac než úctyhodný počet výrobkov, všetky výrobky ste vytvorili sama? 

Niektoré z našich výrobkov sú jednoduché, tam sa ťažko hovorí o vývoji. Jednoducho fungujú. Potom je tá stredná trieda produktov, ktoré sú komplikovanejšie čo sa týka zloženia, ale ak sa vyznáte, nie je problém. Tretia najťažšia skupina je tvorená nadčasovými surovinami a novinkami na trhu, o ktorých nikdy neviete, ako ich príjme zákazník a kedy okopíruje konkurencia. Toto je moja srdcovka. Vývoj so skúškami trvá 5-15 mesiacov. Dôležité je, ako takýto produkt predstavíte a koľko máte financií, aby sa o ňom dozvedeli naši zákazníci. Produkty som vytvorila spolu s mojím obchodným tímom, športovými odborníkmi a lekármi. Niektoré produkty vytvorila moja dcérka Lucia, ktorá má skončenú farmáciu a svoju kreativitu a znalosti pretvorila do takých produktov ako sú Acidofit a K-2 Anti Age.

Koľko „prototypov“ ste vytvorili, kým ste si povedali, že práve toto je ten „top“, ktorý je určený na predaj?

Každý výrobok má veľa prototypov. Ešte sa mi nikdy nestalo, aby som na prvý raz vytvorila finálny výrobok. Je to nesmierne veľa hodín strávených prípravou, štúdiom, samotným vývojom a skúškami. Potrebujete pohodu, kľud a jasnú myseľ. Potom nastane doba očakávania. Funguje produkt? Je zaujímavý pre zákazníka? Pomôže? Dokedy zostane jedinečný? Ak sa splnia očakávania, nastáva chvíľa pohody, šťastia a uspokojenia. Ak nie, začínate odznova.

O ktoré produkty je najväčší záujem? A pre koho sú výrobky určené?

Naše výrobky sú určené pre športovcov a ľudí, ktorí chcú byť zdraví. Rozmanitosť v portfóliu nám dáva  možnosť pomáhať veľkému množstvu zákazníkov.

Ako často meníte portfólio výrobkov? Napríklad, čo chystáte na jeseň, pribudnú nejaké novinky?

Portfólio výrobkov máme od začiatku zavedenia výroby nezmenené. Výrobky sú nastavené tak, že aj po 14 rokoch spĺňajú tie najvyššie požiadavky zákazníka. Mnohé z nich by som ani dnes lepšie nepripravila.

Na jeseň máme pripravené 3 nové produkty. Pohrali sme sa s našou tyčinkou Wellness bar a pre zákazníkov pripravili čokoládovú príchuť. Kvalitné kakao dokázalo z tyčinky vyčarovať veľmi chutnú nízko-sacharidovú tyčinku bez čokoládovej polevy. Okrem tejto tyčinky prinesieme na trh nový špeciálny proteín. Pre všetkých ľudí s bolesťami a zápalmi ulahodíme novým produktom z pharma sekcie. Máme veľa nápadov čo by sa ešte zišlo na podporu zdravia a športových aktivít, no snažíme sa produkty uvádzať na trh postupne. Každopádne sa naši fanúšikovia majú na čo tešiť.

Vaša spoločnosť je na trhu už krásnych 14 rokov, kde beriete inšpiráciu na vývoj nových produktov?

Na začiatku vzniku firmy sme potrebovali uspokojiť doplnkami najnutnejšie potreby športovcov. Ale každý športovec je individuálna bytosť a každý má iné potreby a iný zdravotný a výkonnostný stav. Niekto má zlé trávenie, niekto má boľavé kĺby, či slabý imunitný systém. Aby každý mohol dosahovať výborné športové výsledky, potrebuje byť fit aj po zdravotnej stránke. Športovci nás stále nabádali k novým a novým produktom, ktoré by čiastočne pomáhali pri zabezpečovaní dobrého zdravia. Spolupráca s lekármi nás rovnako naviedla na tvorbu produktov pre širokú zákaznícku oblasť. A v konečnom dôsledku dnes nechce byť nikto chorý. Choroba vás deštruuje, demotivuje, finančne ochudobňuje. Prevencia a dobré zdravie je dnes najväčšie šťastie. Škoda, že si to mnohí uvedomujú až neskoro.

Vplýva na predaj vašich výrobkov aj sezónnosť? Napr. iné produkty sa užívajú v lete a iné v zime?

Áno máme tzv. sezónne produkty. V januári sa začínajú ľudia pripravovať do plaviek a tak sa každý chystá chudnúť. Naše výrobky na redukciu váhy (Thermofit, L-karnitín, Fit Chitosferín) majú svoje top mesiace hlavne začiatkom roka. Jarné a jesenné mesiace sú ideálne pre produkty na zvýšenie imunitného systému (Premium Colostrum , L-Lyzín, Fit Cé), v lete frčí pitný režim (Hypofit, Energofit, Argino drik) alebo energetické gély. Ľudia sú viac v prírode, viac športujú celé rodiny. Veľa produktov je celoročných. Produkt Gelo-3 complex je pre starých i mladých, v lete či zime. Kĺby nás nosia celý život a tak je našou povinnosťou sa im aspoň 1x za rok odvďačiť.

Ktorý produkt z vášho portfólia „užívate“ vy sama? :)

Závisí to čo robím. Pravidelne užívam Prémium Carnosine a K2 Anti Age, vďaka týmto produktom pracujem aj na 200 %. Odporúčam každej žene po tridsiatke. Pri športových aktivitách si neviem predstaviť výkon bez Hypofitu a Thermofitu. Je to moja základná droga a s ňou si šport nesmierne užívam.

Vyvážate aj do zahraničia alebo máte za hranicami svoje vlastné pobočky? Vedeli by ste zhodnotiť, ktorý trh je „najsilnejší“ čo sa týka odbytu? 

Vlastnú pobočku máme v Českej republike a vyvážame naše produkty do Moskvy, Rakúska a Turecka.V blízkej dobe sa zameriame na európsky trh. Bude to pre nás veľká výzva.

Čo je podľa vás najťažšie, keď vyvážate do zahraničia? Zohráva dôležitú úlohu i mentalita zákazníkov, či kultúrne rozdiely inej krajiny?

Každá krajina má svoje špecifiká a zákazníci majú odlišné požiadavky hlavne  na senzorické vlastnosti. Napr. výrobky, ktoré zasielame do Moskvy požadujú silnejšie ochutené s intenzívnejšími farbami.

Podnikanie

Som hrdá na „mojich správnych ľudí“, ktorých vo firme zamestnávam. Ľudia, ktorí ma neopustili ani v čase krízy, ktorí zdieľajú so mnou dobré i horšie obdobia. Na nich som nesmierne hrdá, pretože majú vášeň a nadšenie pre prácu, ktorú vykonávajú.

Stali ste sa absolútnou víťazkou súťaže Podnikateľka Slovenska. Ako hodnotíte túto súťaž a aké sú vaše pocity z víťazstva?

Nádherné podujatie s perfektným programom a skvelým organizačným tímom. Kto tam bol, môže potvrdiť. Príjemní ľudia, žiadna závisť a mnoho nových kontaktov a priateľov. A pocity z víťazstva? Veľké prekvapenie a obrovská radosť. Zo srdca ďakujem všetkým za nádherný zážitok i ocenenie. Želám, aby všetci podnikatelia zažili niečo podobné. Pre mňa to bol ďalší štart a obrovská inšpirácia do ďalšej práce.

A na ktorú časť vášho podnikania ste najviac hrdá?

Som hrdá na to, že i napriek obrovskej konkurencii, ktorá na Slovensku v oblasti výživových doplnkov existuje, sme sa dokázali udržať na trhu 14 rokov. Som hrdá na „mojich správnych ľudí“, ktorých vo firme zamestnávam. Ľudia, ktorí ma neopustili ani v čase krízy, ktorí zdieľajú so mnou dobré i horšie obdobia. Na nich som nesmierne hrdá, pretože majú vášeň a nadšenie pre prácu, ktorú vykonávajú. Nadšenie sa nedá vyrobiť a nemôžete ľudí motivovať k tomu, aby ho pociťovali. Aby boli ľudia šťastní mali by robiť veci, pre ktoré sa vedia nadchnúť.

Zažili ste vo svojej kariére i takú na prvý pohľad beznádejnú situáciu, že by ste si povedali, že nikdy viac, končíte s podnikaním, ale zvedavosť a túžba objavovať bola väčšia a opäť ste do toho „spadli“?

Áno, ako v každej firme aj u nás sú dobré i ťažšie dni. A boli i tie najťažšie. Kto vám vtedy pomôže? Mne pomohol môj manžel. Nedovolil mi ani len pomyslieť na nejaký pád. „Chcela si podnikať, tak bojuj!“A ja bojujem ďalej. 

Kedy ste dospeli k tomu, že ste si povedali, že už sama na všetko nestačíte a zamestnali ste prvých ľudí?

Takmer po 5 mesiacoch prípravy som sa rozhodla posilniť moju prácu a zamestnať 10 ľudí, s ktorými sme oficiálne odštartovali výrobu a distribúciu 5 základných výrobkov. Začínali sme takmer od nuly, všetko sme robili ručne. Za 14 rokov sme vybudovali certifikovanú výrobu, profesionálny tím obchodníkov a špecialistov na marketingu. Stále sa vyvíjame, tvoríme a rozvíjame výrobu, marketing i obchodnú činnosť. Chceme byť skvelou firmou.

Veľmi sa mi páči, ako vaša firma komunikuje navonok, pretože málo podnikateľov si uvedomuje túto  potrebu a doslova marketing podceňuje. Kedy ste si uvedomili, že „táto časť podnikania“ (komunikácia) je nevyhnutná?

Myslím si, že práve v tejto oblasti som urobila najväčšiu chybu. Myslela som si, že si každý kúpi náš výrobok. Ale ako, keď o ňom nevie? To sú tie obrovské chyby,  ktoré sme urobili. Ja som sa sústredila hlavne na vývoj, výrobu a predaj. Dnes to robíme úplne inak. Denne riešime komunikáciu s médiami, so zákazníkmi. 

O tebe

Vedeli by ste dať niekoľko tipov začínajúcim podnikateľkám „ako na to“, ako sa nevzdať pri prvom neúspechu?

Veľmi dôležité pri podnikaní je vedieť, kam sa chcete dostať, mať správnych ľudí okolo seba a sústavne sa vzdelávať. Obklopte sa ľuďmi s dobrým charakterom, morálkou a oddanosťou, presadzujte disciplínu, stavajte sa zoči-voči všetkým ťažkostiam nech sú akokoľvek nepríjemné. Buďte zapálení a zachovajte si neochvejnú vieru. Cesta k víťazstvu je náročná, ale vždy existuje.

Trošku otázka na telo :) Aké máte plány, kde sa chcete vidieť o pár rokov? Stále je to práca v Kompave alebo by ste boli ochotná odovzdať „žezlo ďalej“ a už len „oddychovať“ a z obďaleč vnímať dianie v Kompave?

Nechcem zostať bez práce. Neviem si predstaviť len tak posedávať. Mám veľa energie. Chcem byť užitočná pokiaľ to len bude možné. Chcem vidieť, ako sa firma rozvíja a napreduje. Chcem konečne prísť na to, ako môžeme byť najlepšia na svete. Chcem  participovať na tom, aby firma bola viac ako úspešná.....

Áno, ako v každej firme aj u nás sú dobré i ťažšie dni. A boli i tie najťažšie. Kto vám vtedy pomôže? Mne pomohol môj manžel. Nedovolil mi ani len pomyslieť na nejaký pád. „Chcela si podnikať, tak bojuj!“A ja bojujem ďalej. 

Ste matka a úspešná podnikateľka v jednej osobe, ako sa dá skĺbiť rodinný život so životom vynikajúcej podnikateľky?

Mám vynikajúcu rodinu, manžela, ktorý tiež podniká. Pracujeme v jednej budove, vidíme sa doma i v práci. Pre niekoho neporozumiteľné, pre nás úspešné. Dopĺňame sa, pomáhame si a napredujeme vpred. Tešíme sa z úspechov, prekonávame prehry. Mám 2 deti, dievča i chlapca. Obidvaja sú už po VŠ a vo všetkom nám pomáhajú. Od malička sledovali i zdieľali naše starosti i radosti a dnes viem, že to čo sme naštartovali má svojho pokračovateľa. Keď sme s manželom kupovali značku Kompava s takmer 100 ročnou tradíciou, mojím snom bolo, aby som ju vybudovala tak, aby dosiahla ďalších 100 rokov rozvoja. No a takmer 15 rokov už máme. 

Ostáva Vám čas na nejaké hobby? :)

Mojím hobby je práca, ktorú nadovšetko milujem. Ale nedá sa žiť iba prácou. Človek potrebuje vypnúť, potrebuje si oddýchnuť a nabrať nový elán a energiu. Ja si dobíjam baterky športom a odbornou literatúrou. Šport vám čistí myseľ, rozvíja ducha, posilňuje zdravie a prináša priateľov. Žijem športom od malička a všetko preto robím, aby som na seba nezabúdala.  Endorfíny, ktoré pri športovaní zbieram mi naozaj za to stoja.

Vysnívaná destinácia, kam by ste sa chceli ísť pozrieť?

Veľmi rada lyžujem, tak asi nejaká Kanadská lyžovačka. Nemám rada teplé destinácie, bojím sa komárov a tropického hmyzu.

V jedle ste skôr gurmán, či „hladoš“? Na dovolenke zjete/vyskúšate čokoľvek, či ste vyberavá? Máte nejaký obľúbený recept, ktorý si rada pripravujete sama?

Ja som skôr hladoš. Moji rodičia vždy hovorili, že keby nebolo ovocia ani neprežijem. Na dovolenke rada skúšam, chcem vedieť, čo jedia ľudia v iných končinách sveta. Stále inklinujem k ovociu a zelenine. Momentálne som na ketodiéte. Nepotrebujem špeciálnu diétu ale z hľadiska profesného si ju musím odskúšať. Robíme prednášky o výžive pre trénerov, medzi ktorými je dnes veľa mladých ľudí nastavených na nový štýl stravovania, ktorý zahŕňa túto špeciálnu diétu. Ak chcete kvalitne a odborne prednášať, musíte mnohé informácie mať i prakticky overené. Najdôležitejšie je poznať a počúvať svoje telo, ktoré Vám hneď napovie, čo môže a čo "nemusí". 

Na začiatku môjho manželstva som strávila aj pol dňa v kuchyni. Varila, kuchtila a upratovala. Dnes som najšťastnejší človek, keď v kuchyni nemusím byť. Odučili sme sa od koláčov, varíme iba minútky a milujeme leto na záhrade. Sem-tam si môj manžel posťažuje a vtedy urobím ľahký koláčik. Nepečený, rýchly a zdravý. Ovocno-tvarohová torta s piškótami. Vždy iná a vždy chutná.

Máte nejaký idol vo Vašom živote?

Nie nemám, ale rada sa obklopujem ľuďmi s pozitívnym myslením.

TIP TOP 

♣ Jedlo ♣ letné ovocie, priamo zo stromu
♣ Kniha ♣ všetky edukačné
♣ Kaviareň  najradšej mám kávu v pokoji na záhrade
♣ Kozmetika ♣ Natura Siberica, Sans Soucis
♣ Film ♣ každý prespím
♣ Vychytávka ♣ cúvacie senzory v aute
♣ Aplikácia  nie som otrok telefónu :)

Podobné články

O tebe

STYLEUNITS: Tanec berieme naozaj vážne

STYLEUNITS: Tanec berieme naozaj vážne

Manželia, ktorí stoja po svojom boku nielen v súkromí, ale i na profesionálnej dráhe. Roman Machata ...

O tebe

Jarmila Chudíková: Je dôležité odhadnúť mieru, kedy áno a kedy je to len, že antibiotiká budeme užívať „pre istotu.“

Jarmila Chudíková: Je dôležité odhadnúť mieru, kedy áno a kedy je to len, že antibiotiká budeme užívať „pre istotu.“

Pacienti sa často delia na dve skupiny – na tých, ktorí sa utiekajú k bylinkám, homeopatii a k inej ...