O tebe - V biznise

Sandra Conortová: Za slovenskými výrobkami sa pre mňa skrýva kvalita a veci vyrábané s láskou

Sandra Conortová: Za slovenskými výrobkami sa pre mňa skrýva kvalita a veci vyrábané s láskou Počet fotiek v galérii: 1

Poznáte ten pocit, keď pracujete na notbooku a už ste vymenili milión polôh a stále vás láme, že takto to nie je fajn, že potrebujete niečo komfortnejšie. Ja som tiež tak hľadala, rozmýšľala ako to zlepšiť, čo urobiť a našla som POPONO. Nepoznáte? Tak čítajte o poponách a o ich "autorke", mladej, šikovnej podnikateľke Sandre Conortovej.

Ako vzniklo prvé Popono? Keď človek niečo vyrába, väčšinou sa učí na vlastných chybách – pokus/omyl-vylepšenie. Ako ste na tom vy? Koľko prototypov ste vytvorili kým ste sa presvedčili, že ste spokojná?

Prvé Popono vzniklo u nás doma v obývačke s mamou a krstnou. Bola to celkom zábava, kým sme prišli na to, ako čo spraviť, ušiť, aby z toho vzniklo niečo použiteľné. Šijací stroj bol požičaný a polystyrén neskutočne elektrizoval, takže som ho mala až za ušami. Ale na konci sme mali v rukách úplne prvé Popono. Je síce v porovnaní s terajšími Poponami dosť hrozné, ale používam ho dodnes.
Na začiatku sme vyrobili 2 skúšobné kusy, na ktorých sme vychytali muchy, a išli sme na ostro. Vznikla prvá várka 30 kusov, ktorú z veľkej väčšiny vykúpili naši kamaráti. V priebehu výroby som potom niektoré detaily a procesy ešte trošku vyšperkovala a povylepšovala, ale už od začiatku som dbala na to, aby sa k našim zákazníkom dostal len kvalitný produkt, ktorý im dlho poslúži.

Sto ľudí, sto chutí. Niektorí ľudia handmade vyslovene vyhľadávajú, vedia takto vyrábané produkty oceniť, radi si priplatia a spoznajú aj ľudí a príbeh, ktorý sa za výrobou skrýva. 

V čom je podľa vás Popono výnimočné?

Popono je výnimočné práve svojou jednoduchosťou. Je jednoduché, ale zároveň ohromne funkčné, a práve v tom sa ukrýva jeho čaro. Potvrdilo sa mi, že kto si raz zvykne na jeho používanie, už si to bez neho ani nevie predstaviť :)

Veľa žien sa často nevie rozhodnúť len pri výbere farby oblečenia, nieto ešte pri výbere Popona (z vlastných skúseností hovorím:)) Podľa čoho vyberáte látky do portfólia, kde beriete inšpiráciu? Dokonca ste nedávno vytvorili milú kolekciu v spolupráci s AidaStyle, chystáte niečo podobné s iným autorom?

Ak nejde o špeciálne požiadavky, látky vyberám z ponuky na trhu podľa toho, čo mi padne do oka, je vhodné na naše účely a o čom si myslím, že by sa mohlo páčiť aj našim zákazníkom. Veľmi rada mám časť, keď sa z novej látky spraví úplne prvé Popono, lebo je to prekvapenie, až kým nie je vnútri posledná guľôčka polystyrénu.
Pri výbere látok sa tiež snažím držať jednoduchosti, ktorá mi je blízka a mám pocit, že našim zákazníkom tiež vyhovuje. Aj keď, samozrejme, vedia prekvapiť a občas prídu požiadavky na celkom bláznivé farebné kombinácie :) Sama mám tiež ten problém, že čím je v ponuke viac možností, tým horšie sa mi vyberá, takže aj ponuku Popono-vzorov sa snažím držať na uzde.
Na kolekciu s AidaStyle boli veľmi dobré ohlasy, robili sme k pôvodným 5 kusom aj dotlač, takže určite sa myšlienke na ďalšiu takúto spoluprácu nebránime.

Aké novinky chystáte na jeseň, resp. na vianočný trh?

Pred Vianocami určite pribudnú nové vzory a tiež Popono Woody, s doskou z preglejky, z ktorého bolo zatiaľ vyrobených len zopár kusov. Vyzerá veľmi dobre, je ešte ľahšie ako Poponá s farebnými MDF doskami, a našlo si priaznivcov, takže sa tešíme, že spravíme ešte viac kusov, ktoré môžu robiť radosť.

Nad názvom som si lámala hlavu vo voľných chvíľach, ale nijako som to netlačila, dúfala som, že správne meno príde z ničoho nič. A tak aj bolo. Sedeli sme večer s mamou pri TV, keď som sa v hlave začala pohrávať s písmenkami a slovíčkami, a napadlo mi Popono. Vyhralo v podstate preto, že iný návrh v hre ani nebol. A okrem toho, hodí sa k nám „ako riť na šerbeľ“ – ide totiž o skratku od POdložka POd NOtebook :D

Ak by ste mali bilancovať, máte zrátané, koľko kusov ste vyrobili, odkedy ste vytvorili prvé Popono?

Zatiaľ je to okolo 500 kusov. A keďže sa blížia Vianoce, som veľmi zvedavá, kam sa toto číslo pohne v nasledujúcich mesiacoch.

Máte prehľad o svojich výrobkoch, kam až sa dostali – sledujete ich cestu?

Cez náš eshop Popono cestovalo do Českej republiky, Nemecka, či Írska a len nedávno, vďaka marketu a turistom v centre Bratislavy, k nim pribudli aj Holandsko, Veľká Británia alebo Čína.

Môžu mať zákazníci personalizované popono? – látka, gravír? Ako je to?

Poponá personalizujeme veľmi radi. Vlastnú potlač sme zatiaľ nerealizovali, takže čo sa látok týka, je to skôr o tom, že chce zákazník určitú farbu alebo vzor, ktorý inak v ponuke nemáme. Takto sme už robili napríklad Popono so srdiečkami alebo vtáčikmi. Personalizácii sa viac venujeme formou gravírovania do dosiek. Väčšinu zákaziek tvoria firmy, ktoré objednávajú Poponá ako darček pre svojich zamestnancov, obchodných partnerov, či ako vybavenie svojich priestorov, takže išlo hlavne o označenie logom. Mali sme však už aj požiadavky od nefiremných zákazníkov, keď kupovali Popono ako darček pre super špeciálnych ľudí, a teda aj Popono muselo byť super špeciálne :) Takže ktokoľvek má nápad alebo požiadavku na nejaké špeciálne Popono, môže sa nám ozvať a radi niečo vymyslíme.

Podnikanie

Aké boli vaše podnikateľské začiatky s Popono? Ako je to už dlho?

Prvé Poponá sme zmajstrovali v novembri 2014, takže Popono čoskoro oslávi 2 roky.

Zmenili by ste niečo „s dnešným rozumom“ na svojich krokoch, ktoré ste vtedy urobili?

Určite som sa nevyhla rôznym chybám alebo prešľapom, ktoré som si mohla odpustiť, ale zas na druhej strane, poučila som sa a aj vďaka nim teraz viem to, čo viem. Takže asi nie, verím, že je všetko ako má byť.

Dlho ste rozmýšľali nad názvom? A prečo vyhralo práve „Popono“

Nad názvom som si lámala hlavu vo voľných chvíľach, ale nijako som to netlačila, dúfala som, že správne meno príde z ničoho nič. A tak aj bolo. Sedeli sme večer s mamou pri TV, keď som sa v hlave začala pohrávať s písmenkami a slovíčkami, a napadlo mi Popono. Vyhralo v podstate preto, že iný návrh v hre ani nebol. A okrem toho, hodí sa k nám „ako riť na šerbeľ“ – ide totiž o skratku od POdložka POd NOtebook :D

Pri výbere látok sa tiež snažím držať jednoduchosti, ktorá mi je blízka a mám pocit, že našim zákazníkom tiež vyhovuje. Aj keď, samozrejme, vedia prekvapiť a občas prídu požiadavky na celkom bláznivé farebné kombinácie :) Sama mám tiež ten problém, že čím je v ponuke viac možností, tým horšie sa mi vyberá, takže aj ponuku Popono-vzorov sa snažím držať na uzde.

Kedy ste dospeli k tomu, že ste si povedali, že už sama na všetko nestačíte a zamestnali ste prvých ľudí? 

Od začiatku mi s Poponom pomáha krstná, ktorá je krajčírka, moja mama a môj parťák Vaco, bez nich by to nešlo. Okrem toho stále otravujem svojich kamarátov, ktorí mi ochotne pomáhajú, aj keby nemuseli, za čo som im veľmi vďačná. Zamestnancov zatiaľ nemáme, ale napríklad minuloročné predvianočné obdobie to bolo už celkom kritické, bolo toho naozaj dosť, až tak, že som nestíhala jesť :D Tento rok už ale viem aspoň približne, čo čakať, tak sa lepšie pripravím.

Kedy ste pocítili potrebu, že marketingová komunikácia je dôležitá? Sama si riešite túto oblasť? Čo by ste označili za najefektívnejšie v prípade predaja vašich produktov?

Marketingová komunikácia je pre nás dôležitá od začiatku, prvé Poponá som predstavila na Facebooku. Neskôr pribudol aj Instagram. Na sociálnych sieťach komunikujeme s fanúšikmi a followermi, predstavujeme tu novinky a postujeme, na čom robíme, ako sa máme, kde najbližšie predávame. Určite sa to dá robiť marketingovo aj lepšie alebo profesionálnejšie, ale ja tieto siete beriem hlavne ako prostriedok na budovanie vzťahu s našimi zákazníkmi a fanúšikmi. Aby vedeli, kto za Poponom stojí a že si vážime a tešíme sa z každej jednej pozitívnej reakcie. Super príležitosťou ako dať o sebe vedieť sú aj markety. Okrem toho, máločo poteší viac, ako keď príde niekto osobne a povie, že nás pozná, čítal o nás alebo dokonca má Popono doma a teší sa z neho.

Ako si hľadáte zákazníkov? Kde si môžu zakúpiť tento výrobok?

Poponá predávame cez náš eshop, na portáloch združujúcich handmade výrobcov ako Sashe, Fler, či Etsy a v skvelých dizajnových obchodíkoch Miestni v Banskej Bystrici a Iné oné v Banskej Štiavnici. Okrem toho sa viackrát do roka zúčastňujeme marketov, hlavne v Bratislave.

Čo chystáte v budúcnosti?

V najbližšej budúcnosti je to plán Popostro – Popono pod stromček :) A potom Popono do každej domácnosti.

Vedeli by ste dať niekoľko tipov začínajúcim podnikateľkám „ako na to“, resp. ako sa nevzdať pri prvom neúspechu v začiatkoch podnikania?

Neviem, či som až taký skúsený podnikateľ, aby som radila ostatným, ale teda mne sa osvedčili také klasiky ako nebáť sa, ísť za svojim snom, kašľať na hejterov a hlavne mať okolo seba ľudí, čo ma podporujú.

O tebe

Čo pre vás znamená „nálepka slovenský výrobok“, ako to vnímate vy?

Za slovenskými výrobkami sa pre mňa skrýva kvalita a veci vyrábané s láskou.

Čo sa týka ceny – veľa ľudí nevie oceniť „handmade“ výrobky, aké sú vaše reakcie?

Sto ľudí, sto chutí platí asi aj pri tejto otázke. Niektorí ľudia handmade vyslovene vyhľadávajú, vedia takto vyrábané produkty oceniť, radi si priplatia a spoznajú aj ľudí a príbeh, ktorý sa za výrobou skrýva. Potom sú takí, ktorí sa nad vyššou cenou pozastavia, ale keď im to vysvetlíte, pochopia. Posledná kategória si to vysvetliť nenechá, vidí naozaj iba to, že je handmade je drahší a v reťazci nakúpia lacnejšie. Handmade nemôže týmto výrobkom cenou konkurovať, a nie je to preto, že by som sa ako výrobca chcela na svojich zákazníkoch obohacovať. Keď sa niekto rozhodne robiť handmade, určite to nie je s vidinou rýchleho a ľahkého zbohatnutia štýlom lacno vyrobím a draho predám. Ceny sú vyššie najmä preto, že sa vyrába lokálne, nakupujú sa kvalitné materiály od miestnych dodávateľov a samozrejme, aj pracovná sila je drahšia. To sa s lacnou masovou výrobou napríklad v Ázii určite porovnávať nedá. Na druhej strane môžete priamo vidieť, kto za daným výrobkom stojí, aké materiály používa alebo v akých podmienkach vyrába.

Ostáva vám čas na nejaké hobby?

Vo voľnom čase si rada zabehám, niečo dobré prečítam alebo venčím našich dvoch havkáčov. Na voľnej nohe sa popri Popone venujem aj copywritingu.

Vysnívaná destinácia, kam by ste sa chceli ísť pozrieť?

Z tých bližších Portugalsko, z tých vzdialenejších Costa Rica.

Máte nejaký idol vo vašom živote?

Obdivujem moju mamu, ako super zvláda všetky prekážky, ktoré život prináša.

Čo vás ženie vpred?

Najviac asi to, že sa venujem tomu, čo ma baví.


TIP TOP

♣ Jedlo ♣ Sushi a v podstate čokoľvek, čo uvarí niekto iný :D
♣ Kniha ♣ Ktorýkoľvek Harry Hole od Jo Nesba
Kaviareň ♣ Aj keď kávu nepijem, veľmi rada mám Urban House
Kozmetika ♣ Dulcia natural
Film ♣ Pelíšky
Vychytávka ♣ Zvieracie ruksaky od slovenskej značky Just Love
Aplikácia ♣ Duolingo

Podobné články

O tebe

STYLEUNITS: Tanec berieme naozaj vážne

STYLEUNITS: Tanec berieme naozaj vážne

Manželia, ktorí stoja po svojom boku nielen v súkromí, ale i na profesionálnej dráhe. Roman Machata ...

O tebe

Jarmila Chudíková: Je dôležité odhadnúť mieru, kedy áno a kedy je to len, že antibiotiká budeme užívať „pre istotu.“

Jarmila Chudíková: Je dôležité odhadnúť mieru, kedy áno a kedy je to len, že antibiotiká budeme užívať „pre istotu.“

Pacienti sa často delia na dve skupiny – na tých, ktorí sa utiekajú k bylinkám, homeopatii a k inej ...