O knihe: Geniálna priateľka /recenzia/ Počet fotiek v galérii: 1

Preklad: Ivana Dobrakovová
Názov: Geniálna priateľka (Neapolská sága – 1. diel)
Počet strán: 314
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Inaque
Edícia: Pandora

Neapol na konci päťdesiatych rokov. Dve dievčatá vyrastajú vo svete chudoby a násilia, v uzavretom vesmíre, v ktorom je nutné prispôsobiť sa, dodržiavať pravidlá a zvyky, byť ako ostatní. Dve dievčatá, od začiatku iné, k sebe nachádzajú cestu, až sa stanú neoddeliteľnými. Elena je pekná a svetlovlasá. Učí sa, snaží sa každému vyhovieť, splniť, čo sa od nej čaká. Rebelantská Lila je tmavá zlá, ale nesmierne bystrá… priam geniálna. Nebojí sa nikoho a ničoho. Zo školy však odchádza pomáhať otcovi a bratovi v obuvníckej dielni. Naopak, Elena, ktorú podporuje učiteľka, pokračuje v štúdiu na gymnáziu ako deti z bohatších rodín, ktorých rodičia si to môžu dovoliť.

Môj názor

Na túto ságu, ako aj na autorku, som počula len pochvalné slová. Mnohí boli Geniálnou priateľkou priam nadšení a túžobne očakávali vydanie ďalších dielov. Ja mám ságy veľmi rada, no neznášam čakanie, pretože ak ma raz kniha pohltí, potrebujem mať po ruke ďalšie diely, a to okamžite! Aj preto som si knihu prečítala až teraz, keď už sú dostupné ďalšie dve časti a na vydanie sa pripravuje posledná, a poviem vám, kam budú smerovať moje kroky najbližšie dni – do kníhkupectva! Áno, Geniálna priateľka rovná sa geniálna kniha a Elena Ferrante rovná sa geniálna spisovateľka!
Už len samotné prostredie a čas, v ktorom sa dej odohráva, je obrovským lákadlom. Predsa len, ide o niečo atraktívne, čo zaujme nejedného milovníka literatúry. A to už ani nehovorím o prekrásnej obálke. Čo je však dôležitejšie, je vnútro knihy – jej obsah, ktorý, hoci sa na prvý pohľad nezdá ničím výnimočný, sa takým stane zo sekundy na sekundu. Ferrante je naozaj skvostná rozprávačka. Hlavnou postavou je dievča z chudobnej štvrte – Elena (áno, tak sa volá aj autorka, resp. taký je jej pseudonym), ktorá je zároveň rozprávačkou príbehu. Jej neobyčajný spôsob rozprávania o priateľstve s Lilou, ktorá je na pohľad úplne iná ako Elena, sa zo začiatku javí ako jednoduchý, no v skutočnosti ide o premyslený, vycibrený a pútavý štýl rozprávania s pohľadom pozerajúcim sa Elene a Lile až na dno duše.
Tieto dve dievčatá, ktoré sú rozdielne, no v niečom aj podobné – pričom to niečo ich spája a vytvorí medzi nimi silné puto – zažívajú každodenné starosti aj radosti, hoci tých starostí je viac. Autorka nám ich predkladá ako úprimnú výpoveď Eleny o tom, aký neľahký život je v chudobnej štvrti Neapolu, ako sa spolu s priateľkou chcú raz dostať preč a zbohatnúť, ale najmä o tom, ako jedna na druhú vplývajú. Počas čítania som často mala pocit, že ide o viac, ako len priateľstvo – o sesterstvo, o niečo očiam neviditeľné, o akési tajomné nadprirodzené puto. Elena aj Lila si za tie roky prejdú všeličím, čo ich formuje a mení, a Ferrante to prostredníctvom Eleny rozpráva tak, až máte pocit, že ide o skutočný príbeh, akoby autorka písala o sebe. A presne toto je to, čo ma vždy na knihe dostane najviac – ak príbeh čítam tak, akoby bol skutočný a ja ani na okamih nezapochybujem, že to tak je.
Geniálna priateľka je nevšedný pohľad na priateľstvo dvoch dievčat, neskôr žien, o ktorom som často uvažovala, či vlastne ide o priateľstvo. Ak ste tiež zaznamenali, že sa o tejto ságe veľa hovorí a pochybujete, či sú dané kvality reálne, alebo ide iba o „mediálnu tlačenku“, môžete si byť istí, že táto sága a všetky superlatívy, ktoré sú jej pripisované, sú skutočné.

Knihy

Sedem narodeninových listov...ôsmy už nenapíše

Román Sedem listov bol pôvodne inšpirovaný zdrvujúcim súdnym prípadom, o ktorom autorka Sinéad Moria...