Lifestyle

Kaliforňan: Bratislavské ikonické misky

Kaliforňan: Bratislavské ikonické misky Počet fotiek v galérii: 1
Zdroj: Kalifornan

S myšlienkou otvoriť si vlastnú prevádzku v gastrobiznise sa Šimon Smrtič pohrával už dlho. Príprava jedla ho bavila takmer odmalička a už ako tínedžer trávil hodiny na kanály YouTube sledovaním rôznych zahraničných receptov a gastro konceptov. Už vtedy vedel, že jeho budúcnosť je skôr v kuchyni ako v kancelárii. Dokonca aj variť sa učil cez internet. To bol základ pre vznik Kaliforňana, ktorého prevádzky dnes nájdete na ôsmich miestach v Bratislave.

Rodený Senčan, študoval istý čas v Kalifornii, kde si zamiloval lokálny spôsob stravovania. Všetky suroviny, ktoré sa bežne používali pri príprave jedál, boli vždy čerstvé a najmä rozmanité. Najviac ho oslovila kombinácia chutí z celého sveta. Vedel, že presne to chce priniesť aj na Slovensko.

 

Tam niekde sa začal rodiť Kaliforňan. V súčasnosti sa firme venuje spolu so sestrou Miškou Smrtičovou. Tá, aby mohla nastúpiť do rodinného vlaku rozbehnutej firmy, dokonca zanechala svoj život v zahraničí a vrátila sa na Slovensko. Koncept firmy Kaliforňan je jednoduchý. Do misiek nazývaných skôr bowly, si zákazníci vyskladajú obed z viacerých zložiek. Podľa svojich predstáv a aktuálnych chúťok.

 

 

Cez deň za pultom, v noci so štetcom

 

„Nad bistrom som seriózne uvažoval asi rok. Len čo však prišla príležitosť získať vlastné priestory, išlo to pomerne rýchlo. Kaliforňana sme oficiálne založili v roku 2018, tesne pred Vianocami. Už vo februári nasledujúceho roku sme otvorili dvere prvým zákazníkom. Tie dni medzitým si pamätám akoby to bolo včera. Cez deň som chodil do práce a po nociach som maľoval prevádzku. Skúšal som všetky recepty,“ spomína si Šimon. Od začiatku si ľudia Kaliforňana zamilovali.

V čase spustenia pilotnej prevádzky žila staršia sestra Miška ešte v zahraničí. Venovala sa práci v oblasti marketingu. „Pamätám si, ako mi Šimon ohlasoval každý deň stav predaja. Zo začiatku to boli správy typu – „dnes som predal 10 porcií“, neskôr „dnes to bolo 20 porcií!“ A za pár týždňov prišiel telefonát s tým, že „VYPREDANÉ!“

Ľuďom chutilo. Ba čo viac. Niektorí sa do prevádzky vrátili ešte v rovnaký deň. S kamarátmi aj rodinou.

 

 

„To bol neopísateľný pocit. Do niekoľkých mesiacov sme mávali pravidelne vypredané. Vedel som, že sme v značke Kaliforňan vytvorili niečo špeciálne,“ spomínal Šimon. Jedlo bolo jeho vášňou dlho pred vycestovaním do zahraničia. Samozrejme, ten západný americký vplyv v Kaliforňanovi poprieť nejde. Pri tvorbe ponuky nehľadal inšpiráciu len v jednej jedinej krajine. „Naše receptúry sú ovplyvnené nielen globálnou kuchyňou, ale aj klasickými slovenskými tradíciami.“

Nie sendviče, bowly

Súčasný koncept „misky alebo inak povedané bowly“ boli len taká tzv. sekundárna ponuka pre tých, čo nemajú v rámci obedov chuť na pečivo. No ľudia si vybrali rýchlo a jasne. Šimon najskôr plánoval spraviť prevádzku so sendvičmi, ale dopyt sa ukázal inde a tak celú svoju energiu začal venovať práve vytváraniu dnes už ikonických misiek.

 

„Nedá sa povedať, že by ťahákom bola len jedna či dve z ingrediencií. Samozrejme, máme na menu stálice, ktoré s nami držia od začiatku – napríklad náš legendárny keloslaw, hráškové pyré, fazuľky, rôzne druhy hummusu alebo glazovaná mrkva,“ hodnotí Miška.

Menu sa mení sezónne a v každom kole sa nájde nový favorit, ktorý sa predáva ako teplé rožky. Často to však závisí od obdobia. Na jeseň ľudia šalejú po kačke, v zime sa nevedia nasýtiť čerstvého vývaru, ktorý k miske ponúkame do poháriku na zohriatie.

 

Rýchlo prijatý koncept

Kaliforňan funguje na jednoduchom princípe – do misiek si vyberáte kvalitné lokálne suroviny, ktoré sú kreatívne pripravené.

 

„V podstate ponúkame zdravšie alternatívy klasických obedov, žiadnu exotiku u nás nenájdete. Svoju misku si každý zákazník vyskladá z dennej ponuky sám, podľa svojej chuti. Jedlo je čerstvé, chutné a kompatibilné s takmer akýmkoľvek štýlom výživy,“

vysvetlila Miška.

Zákazníci si dnes môžu vybrať z ôsmich prevádzok v Bratislave v okolí Ružinova, Starého Mesta a na Patrónke. Momentálne sa sústreďujú na rozbehnutie franšízového konceptu, pomocou ktorého plánujú expanziu po celom Slovensku, ale aj za hranice. Rok 2023 je pre Kaliforňana prevratný, pretože bude otvárať prvé prevádzky v nových lokalitách – v pláne je Brno a Trnava.

 

Z Kaliforňana plánujú Smrtičovci vybudovať značku, ktorá si získa kredit aj za hranicami hlavného mesta. Veria, že s tými správnymi partnermi dokážu zopakovať úspech z Bratislavy vo všetkých veľkých mestách na Slovensku, ale aj v zahraničí. Podnikanie v gastre je administratívne náročné aj z hygienického hľadiska. Pre nováčika je určite výhodnejšie rozbehnúť podnik ako franšízu, ktorá prináša obrovské benefity v podobe zabehnutého konceptu a plného know-how od skúsenejšieho biznisu.

 

 

„My sme si za tých pár rokov preskákali veľa. Teraz sa tešíme z toho ako môžeme našim franšízovým partnerom pomáhať v budovaní vlastných Kaliforňan prevádzok,“ doplnila Miška.

Prvé bistro za hranicami Slovenska

Koncom júna 2023, bistro Kaliforňan otvorilo svoju prvú zahraničnú prevádzkuž v Brne. Ide o franšízu, ktorú vedie skúsený gastro podnikateľ Denis Kurtulík. Denis Kaliforňana spoznal ako stály bratislavský zákazník a misky si zamiloval natoľko, že sa rozhodol urobiť z nich aj svoj biznis. Rozhodol sa otvoriť svoju prvú prevádzku v Brne, kde vidí obrovský potenciál a verí, že u našich českých susedov dokáže zopakovať úspech z Bratislavy. 

 

Podobné články

Lifestyle

Celulitída je pekná otrava. Otravuje život aj štíhlym ženám

Zdroj: Sarah Sarkozy

Na prípravu našej postavičky do leta stále nie je neskoro. Ak vás trápi škaredá "pomarančová" pokožk...

Lifestyle

Lukáš Adamec zverejnil lyrics video k vianočnej skladbe Domov

archív Lukáš Adamec

K interpretom, ktorí si do svojho repertoáru pridali vianočnú pesničku, sa v týchto dňoch zaradil i ...