O knihe: Mischling /recenzia/ Počet fotiek v galérii: 1

Preklad: Otakar Kořínek
Názov: Mischling
Počet strán: 352
Rok vydania: 2016
Vydavateľstvo: Ikar
Edícia: Odeon

Píše sa rok 1944 a do koncentračného tábora Osvienčim prichádzajú židovské dvojčatá Perla a Staša s matkou a so starým otcom. Dostanú sa do rúk neslávne známeho doktora Mengeleho, „anjela smrti“, ktorý na nich a na ostatných dvojčatách vykonáva neľudské experimenty. Perla po čase zmizne a Staša žije nádejou, že predsa len ostáva nažive. V plnej nahote tu vystupuje krutosť nacistického tábora, dozorcov, no aj vzájomná pomoc medzi väzňami. Osvienčim napokon oslobodzuje Červená armáda, väzni sú slobodní, putujú zničeným Poľskom, ale aj na tejto ceste na nich striehnu nástrahy, pri ktorých ide o život. Osudy oboch sestier tak môžeme sledovať aj po skončení vojny, keď sa v povojnovom Poľsku snažia nájsť jedna druhú. Tento pútavý a mimoriadne ľudský príbeh nie je zbytočne sentimentálny, vďaka čomu obludnosť nacistického režimu vystupuje ešte výraznejšie.

Koncentračný tábor, obávaný a do histórie nie pozitívne zapísaný Mengele, dve sestry (ešte deti) a ich boj o život v „zoo“. Aj takto by sa dalo zhrnúť toto dielo, hoci jeho druhá časť sa už neodohráva v koncentračnom tábore.
Kniha je písaná z dvoch pohľadov – dvojčiat Perly a Staši, z ktorých každá je iná, hoci navonok sú rovnaké. Inak zmýšľajú, inak konajú a koniec koncov každá má svoje vlastné myšlienky a pocity. Popravde, spočiatku sa mi ich pohľady prelínali a často som sa musela pozastaviť nad tým, ktorej „spoveď“ vlastne teraz čítam, obrátiť pár strán späť a zistiť to. Postupne sa, s pribúdajúcimi stranami, začali viac odlišovať, no napriek tomu tam bolo niečo spoločné, čo ich spájalo. Pravdaže, ide o dvojičky, aj tak som však čakala niečo, čo bude aj vo vyjadrovacích prostriedkoch či štýle písania typické ako pre jednu, tak aj pre druhú.
Spočiatku som sa obávala, že knihu nebudem schopná prečítať kvôli zverstvám doktora Mengeleho a hrozného osudu nielen hlavných hrdiniek, ale aj vedľajších postáv, zvlášť ak viem, že tento človek skutočne žil a ublížil mnohým, no na moje prekvapenie som tento problém nemala. Práve naopak, pokusy na dvojčatách a ich náročný život v koncentračnom tábore na mňa takmer nepôsobili, slová, ktoré som čítala, akoby sa mi nedokázali dostať pod kožu. Nebolo to však témou, ale spôsobom písania, ktorý bol pre mňa osobne nezaujímavý, akýsi nemastný, neslaný, ba miestami až nudný. Kniha mala aj zaujímavé pasáže s peknými myšlienkami, no nemôžem povedať, že by patrila k mojim obľúbeným s touto tematikou. Čakala som, že vo mne vyvolá obrovské emócie, no nestalo sa. Perla a Staša rozprávajúce svoj príbeh akoby na jednej strane pôsobili detsky, no na druhej mali myšlienkové pochody dospelých ľudí, čo pôsobilo veľmi zvláštne. Avšak veľmi oceňujem opisy puta, ktoré medzi dvojičkami vládne. Tieto pasáže sú skutočne krásne.
Z knihy mám veľmi zmiešané pocity a ťažko sa mi hodnotí. Tešila som sa, že sa na náš trh dostala kniha zachytávajúca Mengeleho pokusy, avšak čitateľský zážitok, aký som čakala, som nedostala. Azda som len výnimkou a ostatní, ktorí po knihe siahnu, budú nadšení. :)