O knihe: Grafitové dievča /recenzia/

O knihe: Grafitové dievča /recenzia/ Počet fotiek v galérii: 1

Dnešné knižné okienko bude patriť prevažne tým mladším, nevylučuje sa však ani záujem dospelého čitateľa.

Po ročnej prestávke sa čitatelia znovu môžu tešiť z knihy od obľúbenej slovenskej autorky pre mládež Miroslavy Varáčkovej. V románe Grafitové dievča opäť citlivo a hĺbavo pristupuje k téme aktuálnej a veľmi reálnej, čo je pre jej tvorbu príznačné.

Autor: Miroslava Varáčková
Názov: Grafitové dievča
Počet strán: 184
Rok vydania: 2017
Vydavateľstvo: Slovart

Táňa kráča v ústrety bezútešnej budúcnosti – doštudovať s odretými ušami, nájsť si najpodradnejšiu prácu v meste a dúfať, že ju už nechytia policajti.
Táňa to v živote nemá ľahké. Doma ju čaká len matka alkoholička, ktorá jej nedokáže dať ani pár drobných na jedlo, nieto ešte na niečo iné, bez čoho si žiadna sedemnásťročná baba nedokáže predstaviť svoj život. Z reality uniká len s kamošom Britvom pri drobných krádežiach. Keď ju osloví fotograf Ben, Táňa nadobudne pocit, že po rokoch trápenia a súženia, jej bude konečne dopriate to dobré v živote. No vzťah založený na neúprimnosti a faloši nemôže vydržať. A nešťastie nikdy neprichádza osamote.

Na knihu som sa veľmi tešila, a preto som ju prečítala za pár hodín, navyše hneď v ten deň, ako mi ju pani poštárka priniesla. Názov knihy vo vás môže evokovať niečo iné, avšak počas čítania pochopíte, že je veľmi presný a navyše vskutku nápaditý. Kniha rozpráva príbeh mladého dievčaťa Tatiany, ktorej život nie je ľahký, práve naopak. Rodinných problémov sa autorka vo svojej tvorbe dotkla už viackrát, avšak najviac zrejme zarezonovala kniha Tri kroky do pekla, ktorej ústredným motívom bolo zneužívanie. Grafitové dievča je kniha písaná o niečo ľahším, stráviteľnejším štýlom, hoci námet nie je vôbec jednoduchý. Ak máte nanič jedného rodiča, ešte sa to dá zniesť, no ak ich máte nanič oboch, je to viac ako zlé. V Tatianinom prípade ide o matku alkoholičku a otca neznámeho, ktovie, kde sa zdržujúceho. Táňa tak musí riešiť nielen nechcené pánske návštevy jej matky, nekonečné opíjanie sa a zanedbávanie dcérinej výchovy, ale aj hmotný nedostatok. Práve ten je jej najväčšou starosťou, keďže jedlo je základnou ľudskou potrebou. Táňa sa tak uchyľuje k drobným krádežiam, občas kde-tu brigáduje a v podstate má na pleciach všetku ťarchu, ktorú by mali znášať predovšetkým jej rodičia. Pravda, ak by nejakých zodpovedných mala...
Miroslava Varáčková opäť načrtla tému veľmi súčasnú a reálnu, ktorá stojí za povšimnutie. Problematických rodín je viac, ako sa na prvý pohľad môže zdať, a preto Tatianin život, ako ho vykreslila autorka, môže byť sčasti realitou hocktorej dievčiny. V diele poukazuje na to, čo všetko je pre zdravé dospievanie dieťaťa nevyhnutné, pričom nejde len o hmotné zabezpečenie. Do kontrastu s Tatianou postavila jej kamaráta Britvu, ktorý je zo solventnej rodiny, aby tak poukázala na to, že nielen financie a hmotný dostatok sú zárukou šťastia tínedžera. V diele sa teda stretávate s dvomi mládežníckymi postavami, ktoré riešia rodinné problémy každý po svojom. V tomto smere autorka mohla viac načrtnúť život Britvu, ísť do hĺbky a tým väčšmi poukázať na kontrast medzi ich rodinami, avšak chápem, prečo to neurobila – Grafitové dievča je príbeh o Táni. Tú autorka vykreslila ako pomerne zrelú postavu, avšak s prítomnosťou istej dávky naivity, prislúchajúcej sedemnásťročnému dievčaťu bez milostných skúseností.
Mirka ma navyše prekvapila autorským rozprávačom, čo naozaj oceňujem. Hoci je príbeh rozsahovo kratší, nemyslím, že by mu to uberalo na kvalite. Bolo vypovedané všetko dôležité a dej tak nie je retardovaný v tomto prípade menej podstatnými pasážami. Za pozornosť stojí aj grafické spracovanie knihy, resp. prítomnosť komiksov. Je to niečo nové, čo sme tu ešte v mládežníckych knihách od slovenských autorov nevideli. Osvieži to príbeh.
Tvorbu Mirky Varáčkovej poznám ako vlastnú dlaň. Za tie roky si vytvorila svojský štýl, ktorý by som podľa textu okamžite spoznala, aj keď by bolo meno autora neznáme. Je totiž ľahký, svižný a veľmi dobre čitateľný, čo je plusom najmä pre mladého čitateľa, ktorý sa určite s textom nechce trápiť, no pritom čítať hodnotné dielo, ktoré reflektuje súčasné problémy mládeže. Grafitové dievča hodnotím veľmi kladne. Je to príjemná kniha na strávenie voľných chvíľ pre mladých, ale určite osloví aj starších čitateľov.