O tebe

Veronika Kamenická: Intímne poznať svoj menštruačný cyklus znamená intímne poznať vlastné telo

Veronika Kamenická: Intímne poznať svoj menštruačný cyklus znamená intímne poznať vlastné telo Počet fotiek v galérii: 1
Zdroj: Veronika Kamenická

Veronika Kamenická sa usiluje viesť ženy k tomu, aby si našli čas na starostlivosť o seba a aby si vytvorili zdravý a láskavý vzťah k svojmu telu a mysli. Venuje sa coachingu, v rámci ktorého pomáha ženám prinavrátiť hormonálnu rovnováhu, zatočiť s PMS a naučiť sa, ako žiť v súlade s cyklom. Inšpiruje ich, aby si uvedomovali svoju výnimočnosť, ženskosť a úžasnú silu každý jeden deň.

Veronika, inšpiruješ ženy okolo seba, ale čo inšpiruje teba?

Prechádzky v prírode, kde si vyčistím hlavu, usporiadam myšlienky a naberiem nové nápady. Čas strávený na podložke či už cvičím jogu, pilates alebo môj obľúbený barre. Mám rada cestovanie, knihy a dobré jedlo. A v neposlednom rade ma inšpiruje a fascinuje ako funguje ženské telo a náš cyklus. Ako sa cykličnosť prejavuje v našom každodennom živote, keď jej dáme priestor a začneme si ju viac všímať.

 Naše telo a celková energia sa dôsledkom tohto rytmu výrazne mení počas obdobia cca. jedného mesiaca. Napríklad náš metabolizmus sa zrýchľuje a spomaľuje v určitých obdobiach, aj stresový hormón kortizol je vyšší v jednej časti cyklu a fungovanie mozgu sa mení o 25 %. Úžasné, však?

Ako nás ženy, podľa teba, môžu ovplyvňovať hormóny, resp. fázy cyklu – môžeme tieto dva pojmy spájať?

Všetky ženy (a osoby so ženskou fyziológiou) majú v sebe zabudovaný infradiánny rytmus. Ide o 28 - dňový biologický rytmus, ktorý má za následok prirodzené striedanie hladiny našich hormónov. Sú to také naše ženské hodiny, ktoré regulujú menštruačný cyklus. Naše telo a celková energia sa dôsledkom tohto rytmu výrazne mení počas obdobia cca. jedného mesiaca. Napríklad náš metabolizmus sa zrýchľuje a spomaľuje v určitých obdobiach, aj stresový hormón kortizol je vyšší v jednej časti cyklu a fungovanie mozgu sa mení o 25 %. Úžasné, však? A na základe týchto zmien vieme určiť 4 základné fázy menštruačného cyklu. Naše hormóny a fázy cyklu jednoznačne súvisia. Inak len pre porovnanie, muži fungujú na 24 - hodinovom rytme, my ženy na mesačnom.

Intímne poznať svoj menštruačný cyklus znamená intímne poznať vlastné telo. Aj to je forma sebalásky. Je načase stíšiť hluk vonkajšieho sveta a naopak, zvýšiť hlasitosť svojho vnútra.

Čo sú to vlastne fázy cyklu?

Ako som spomínala, fázy cyklu sú dôsledkom prirodzených hormonálnych zmien. Na základe toho rozlišujeme 4 fázy, ktoré pripomínajú 4 ročné obdobia - menštruačná fáza (zima), folikulárna fáza (jar), ovulačná fáza (leto) a luteálna fáza (jeseň). Počas menštruačnej fázy je hladina hormónov najnižšia a máme aj celkovo menej energie. Táto fáza trvá 3 - 7 dní. Prvý deň krvácania sa považuje za začiatok nového cyklu. Potom prichádza folikulárna fáza, ktorá trvá 7 - 10 dní a s ňou pomaly rastie aj hladina hormónov a naša energia. Energia a hormón estrogén vrcholia v ovulačnej fáze (približne v strede cyklu). Samotná ovulácia trvá len cca. 12 - 24 hodín, ale ovulačná fáza, kedy pociťujeme najviac energie je okolo 4 dní. V tomto období sme najviac plodné. A potom nastáva fáza luteálna, tzv. predmenštruačná, ktorá je najdlhšia. Tu zohráva hlavnú úlohu hormón progesterón. Trvá 10 - 14 dní a veľa žien ju pozná pod pojmom PMS. V tejto fáze sa stretávame so symptómami ako citlivosť prsníkov, náladovosť, neovládateľné chute či nafúknuté bruško. Tieto symptómy sú veľmi časté, ale nie sú tak celkom normálne a sú znakom toho, že v tele je nerovnováha.

Čo by si odporučila ženám, ktoré sa nikdy nestretli s týmito pojmami, ale ani na sebe nepozorujú zmeny stavy?

Prvá vec, čo môžeme spraviť, je začať si cyklus zaznamenávať. Či už do kalendára alebo pomocou jednej z mnohých aplikácií. Aj táto jednoduchá aktivita nám pomôže prepojiť sa s vlastným telom. Ďalším krokom je, že sa naučíme viac práve o 4 fázach cyklu a o tom, ako naše telo vlastne funguje. Začnite si všímať, v ktorej fáze sa nachádzate, ako sa cítite a spoznávajte samé seba. Čím viac budete tomu venovať pozornosť, tým skôr postrehnete nejaké zmeny. Väčšina z nás si určite všimla, že napríklad pri menštruácii sme unavenejšie a nechce sa nám až tak socializovať. Problém ale je, že žijeme v spoločnosti, ktorá je orientovaná na výsledky a produktivitu. Takže sme sa naučili prirodzené signály tela ignorovať v snahe podávať čo najlepší výkon za každých okolností. Intímne poznať svoj menštruačný cyklus znamená intímne poznať vlastné telo. Aj to je forma sebalásky. Je načase stíšiť hluk vonkajšieho sveta a naopak, zvýšiť hlasitosť svojho vnútra.

Ako prispôsobiť svoje správanie, resp. svoj bežný deň fázam cyklu?

Cyklus začína prvým dňom menštruácie. Ideálne si na tento čas (alebo aspoň prvé dva dni) nenaplánujte milión aktivít. Ak je to možné, doprajte telu pohodlie a teplo. Aj v podobe teplej stravy plnej minerálov a vitamínov, ktoré strácame počas krvácania. Úplne super je silný vývar. Skúste spomaliť a siahnuť po obľúbenej knihe alebo denníku. Folikulárna fáza je charakteristická kreativitou a novými začiatkami. Vystúpte z komfortnej zóny a vyskúšajte niečo nové. V tejto fáze vám to pôjde najľahšie. Naplánujte si stretnutie s priateľmi a využite prílev energie v posilke alebo pri behu. Ovulačná fáza je skvelý čas na skupinové aktivity a randenie. V tomto období poľahky zvládnete aj náročnejšie úlohy a čokoľvek, čo si vyžaduje poriadnu dávku sebavedomia. Zamerajte sa na kardio cvičenie. Počas folikulárnej a ovulačnej fázy je metabolizmus trochu pomalší a telo ocení ľahšie jedlá. Doprajte si veľa čerstvej zeleniny a ovocia, osviežujúce smoothies, ale aj šaláty a napr. jedlá pripravené nad parou. Počas luteálnej, tzv. predmenštruačnej fázy, sme prirodzene viac orientované na detaily. Využite to pri organizovaní domácnosti a domácich prácach. Metabolizmus je rýchlejší a telo potrebuje viac kalórií. Pripravte si výživné jedlá a zamerajte sa aj na komplexné sacharidy ako napr. sladké zemiaky, mrkva a tekvica. Pri cvičení trochu uberte, vyhnite sa kardiu a voľte radšej jogu, pilates, prechádzky či strečing.

Ako si vieme „pomôcť“? Keď sme nervózne a nevieme z čoho?

V období pred menštruáciou máme prirodzene zvýšenú hladinu stresového hormónu kortizolu a zároveň zníženú hladinu estrogénu, vďaka čomu sme viac náchylné k podráždenosti. Navyše ak naše telo neprodukuje v tejto fáze dostatok progesterónu, ktorý má upokojujúci účinok, tak tu máme recept na náladovosť. Prvé, čo môžeme v tomto období urobiť, je aspoň trochu spomaliť, aby sme nevytvárali nadbytočný stres. To platí aj pre cvičenie. Ďalej doprajte telu kvalitnú varenú stravu. Komplexné sacharidy pomôžu stabilizovať hladinu serotonínu a dopamínu, hormónov dobrej nálady. Dôležitý je kvalitný spánok, skúste si ľahnúť pred 10 večer. Namiesto eventov a stretnutí si naplánujte čas pre seba. Deň začnite výdatnými raňajkami a kávu si dajte až po nich. A hlavne nebuďte na seba také prísne. Nižšia energia je normálna v tejto fáze, naučte sa to s láskou prijať.

Ako si vieme prispôsobiť aktivity bežných dní počas jednotlivých fáz? Dá sa napríklad podnikať podľa fáz cyklu?

Podnikanie a jednotlivé činnosti sa dajú šikovne prepojiť s fázami cyklu. Počas jednotlivých fáz sa mení nielen naša energia, ale aj fungovanie mozgu a do popredia sa dostávajú iné zručnosti. Menštruačná fáza sa vyznačuje najsilnejším prepojením medzi ľavou a pravou mozgovou hemisférou a zvýšenou intuíciou. Preto je super na zhodnotenie predošlého obdobia, nové nápady a nastavenie cieľov na ďalšie týždne. V období po menštruácii prevláda analytické myslenie. Využite to pri riešení problémov a vymýšlaní stratégie, ako dosiahnuť ciele, ktoré ste si nastavili počas menštruácie. Je to skvelý čas na začatie nových projektov a učenie sa nových vecí. Počas ovulácie je v popredí komunikácia. Vieme oveľa lepšie a jasnejšie odprezentovať naše myšlienky. Na toto obdobie si naplánujte launch projektov, dôležité stretnutia, prednesenie nápadov, ale aj rôzne eventy, workshopy alebo videá naživo na sociálnych sieťach. Luteálna fáza je výborným obdobím na dokončenie vecí, rôzne administratívne úlohy, platenie účtov, organizáciu kalendára, prípravu formulárov, zmlúv a podobne. Jednoducho všetko, čo si vyžaduje sústredenosť a cit pre detail.

Ak zažívame náladovosť, nedostatok energie alebo znížené libido, nemávnime len rukou, že však to je normálne. Nie je. Treba ísť viac do hĺbky a pátrať po príčine. Ak sme napr. začali užívať antikoncepciu kvôli PMS alebo akné, je dôležite vedieť, že anktikoncepcia to nevylieči, iba na ten čas zamaskuje symptómy. Ženské telo je úžasné a menštruačný cyklus v sebe ukrýva obrovskú silu. A harmóniu nájdeme práve v akceptovaní prirodzeného ženského rytmu a prijatí samej seba.

Vedela by si nám dať nejaké tipy, ako sa napr. namotivovať a nevzdávať sa (aj v podnikaní)?

Mať vytvorenú dennú rutinu, ktorá začína v momente ako sa zobudíme. Začať deň nastavením mysle meditáciou či vďačnosťou je pre mňa osobne polovica úspechu. Obklopiť sa ľuďmi, ktorí nás inšpirujú a poháňajú vpred. Neustále na sebe pracovať a vzdelávať sa. Ja milujem počúvať podcasty napr. o podnikaní alebo osobnom rozvoji. To ma vždy strašne nakopne. Môj najobľúbenejší podcast je momentálne BossBabe. No a hlavne vedieť, prečo to robíme. Aký máme cieľ a víziu. A ísť za tým postupne, deň za dňom. Aj keď sa nám občas nechce. Pretože vytrvalosť je silnejšia ako motivácia.

Čo v prípade, ak sa ženy rozhodnú, že budú brať antikoncepciu, môžeme hovoriť o všetkých cykloch? Prípadne, ako nájsť v sebe tú správnu harmóniu? 

V prípade, že žena užíva hormonálnu antikoncepciu, komunikácia medzi mozgom a vaječníkmi je pozastavená, takže nedochádza k prirodzenej produkcii pohlavných hormónov. Sú nahradené syntetickými hormónmi. Počas antikoncepcie neovulujeme a tým pádom nemáme reálnu menštruáciu. Napriek tomu platí, že žena by sa mala naučiť vnímať svoje telo a načúvať signálom zvnútra. Naše telo s nami neustále komunikuje. Ak zažívame náladovosť, nedostatok energie alebo znížené libido, nemávnime len rukou, že však to je normálne. Nie je. Treba ísť viac do hĺbky a pátrať po príčine. Ak sme napr. začali užívať antikoncepciu kvôli PMS alebo akné, je dôležite vedieť, že anktikoncepcia to nevylieči, iba na ten čas zamaskuje symptómy. Ženské telo je úžasné a menštruačný cyklus v sebe ukrýva obrovskú silu. A harmóniu nájdeme práve v akceptovaní prirodzeného ženského rytmu a prijatí samej seba.

Ak sa chcete dozvedieť o veronike viac alebo chcete s ňou ostať v kontakte, navštívte jej profil na sociálnych sieťach
https://www.instagram.com/with_veronika/

Podobné články

O tebe

Viktor Conorto: Všetko sa dá len treba makať a ísť si za svojimi cieľmi.

Zdroj: Viktor Conorto

Šport vo všeobecnosti berieme ako ideálnu cestu k skvelej zdravotnej a fyzickej kondícii. Nielen dob...

O tebe

Dracula Gym z Bystrice

Zdroj: Dracula Gym

Dracula Gym je športový klub thajského boxu v novovybudovanom modernom športovom centre Šport Zóna n...